Monday, June 18, 2012

Afscheid

Every life has a meaning. Whether it lasts one hundred years or one hundred seconds. Every life. And every death changes the world in its own way. ~Ghandi~

Ieder leven heeft een betekenis. En aan ieder leven komt een eind. Of het nou heel lang duurt, of maar heel kort. Het leven hangt onlosmakelijk met de dood in elkaar. De laatste dienst voor mijn vakantie, en een van mijn bewoners ligt op sterven. Als ik tegen haar praat hoort ze mij, ze reageert, opent haar ogen. Ik weet dat als ik straks naar huis ga, ik haar niet meer zie. Hoe vreemd is dat? Twee dagen ben ik dichtbij geweest, familie gesproken, bijgestaan, haar verzorgd. En nu? Ik loop straks de deur uit en kom over twee weken weer. Aan het eind van de dienst ga ik nog even langs. Ik ben even alleen, praat tegen haar. Laat haar weten dat ik haar na vandaag niet weer zie. En dat ik afscheid kom nemen. Ze knijpt in mijn hand. Ik ga weg, wens de familie sterkte, en dan wordt het even te veel. Ik weet dat ik de afgelopen twee dagen alles heb gedaan om het zo goed mogelijk te doen, haar leven enigzins draaglijk te maken, dat wij dat met zijn allen hebben gedaan. Een mooi einde. Samen afscheid nemen. Want ieder mens, van wat voor afkomst, met welk geloof, of welke achtergrond ook, verdiend een mooi einde. Want dood gaan hoort bij het leven, en dat is iets, wat we samen met onze geboorte, allemaal gemeen hebben. We komen allemaal, en we gaan allemaal. Dat is onze schepping, dat is de bedoeling. Wat we in tussen tijd doen is voor geen enkel mens gelijk. Het blijft bijzonder; Hoe, waarom, en met welke reden we er zijn. Daarop heeft helemaal niemand antwoord. Gelukkig niet.

1 comment:

Anonymous said...

Mooi!!