Thursday, May 9, 2013

Kunst Ontmoet

Sarah Creek 2013
Kunst Ontmoet. In iedere zin van het woord. Want terwijl je bezig bent met het maken van iets artistieks, ben je bezig met ont-moeten. Tijd doet er niet toe, gedachten blijven achter en de omgeving vergeten. Bezig zijn met je kunstwerk is dan het enige er toe doet en verder 'moet' je even helemaal niets. Ont-moeten dus.

Daarnaast laat kunst een heel andere kant zien. De dingen die niet gesproken worden, worden vastgelegd in een bepalend beeld. En het maakt helemaal niet uit hoe je het maakt, want helemaal niets 'moet' en alles mag. In kunst heb je niet te maken met grenzen, je hoeft niet aan een bepaald beeld te voldoen, als je er je eigen gevoel maar in kwijt kan.

Maar daarnaast brengt het ook mensen bij elkaar. Daar heb ik vandaag het bewijs van gezien. Ik ging op mijn vrije dag naar het Irenehuis. Een woonzorgcentrum van De Stouwe om langs te gaan bij een collega. Zij heeft samen met een paar andere collega's en bewoners een kunstexpositie gemaakt in het verzorgingshuis. De ruimte laat zich er prachtig voor lenen, en de expositie is dan ook erg mooi geworden. Werken van jong en oud. Als in 'jong' de collega's, en in 'oud' de bewoners. Zij hebben elkaar in een kunstclubje ontmoet en zijn gezamenlijk tot het samenstellen van een expositie gekomen. Als ik zeg dat ik het mooi vind, dan doe ik alles en iedereen tekort. Want ik vind het veel meer dan mooi. Hoe deze mensen bij elkaar zijn gekomen, hun passie delen en de meest mooie werken ten toon stellen is veel meer dan mooi. Ik was onder de indruk van de kwaliteit van de werken, de verschillende stijlen en liefde waarmee ik werd rondgeleid. Zo stonden we even stil bij een paar beelden van een 98 jarige bewoonster. Ontzettend mooie realistische beelden. Soms sta je versteld van de kwaliteiten die anderen hebben in je omgeving. Het kan zo dichtbij zijn.

En naast het feit dat ik er rondliep, weet ik dat er vele anderen ook hebben gekeken naar dezelfde werken als ik. Geïnteresseerden, liefhebbers, bekenden en onbekenden. Buiten binnen halen. Een boodschap die uitgestraald mag worden. Ontmoeten.

Kunst Ontmoet. 
Sarah Creek 2013


No comments: