Saturday, August 10, 2013

Treffen

 
Meow
 
"Je moet proberen gericht de snaren te raken. Net als in een gesprek, je moet er niet omheen draaien, maar je moet gewoon dat zeggen waar het om gaat. Zo is het ook met gitaar spelen. Treffen noem je dat."...
 
.... Aldus mijn gitaar leraar. Deze woorden zijn blijven hangen, en soms komen ze te pas en te onpas opeens weer boven. Het krijsende aapje dat mijn gedachte heet haalt hem even weer tevoorschijn. Wijze woorden vind ik het, vooral als je ze heel breed neemt is het ontzettend waar. Hoevaak draaien we om de kern heen en vergeten we waar het eigenlijk om gaat.
 
Treffen.
 
Het krijgt opeens een heel brede betekenis. Treffen, als in het duidelijk stellen van het doel. Treffen, als dat je iemand ontmoet. Treffen, als in geluk hebben.
 
De afgelopen jaren heb ik steeds meer geleerd om te treffen. Niet steeds om het grote geheel heen draaien, maar duidelijk stellen wat eigenlijk mijn bedoeling is. Zolang ik weet wat ik wil, en waar ik zijn wil is er een heel duidelijk pad. Voor mij is het treffen van anderen een van de belangrijkste dingen. Ik vind het prettig om gezelschap te hebben. Ook al ben ik wel graag alleen, en kan ik ook heel goed alleen zijn, voor mij gaat niets boven gezelligheid, en het liefst doe ik dat in het bijzijn van de mensen die ik lief heb. Ik tref ze graag, en vind het heerlijk om om mijn tijd te delen. Door het treffen van mensen tref ik ook een van mijn doelen.
 
something unique - sixdaysaweekDaarom vind ik het ook zo fijn om in de zorg te werken. Daar tref ik dagelijks mensen. Ik mag voor ze zorgen, mijn tijd met ze delen, met bewoners, met collega's, met gasten. Heerlijk, altijd in het gezelschap van anderen. Soms ga ik 's middags even in de hal zitten. Hier zitten bewoners 's middags vaak even samen een kop koffie te drinken en bespreken dan lief en leed met elkaar en iedere voorbijganger wordt gekeurd met de bijpassende vraag "Ken ie die wel?". Zij spreken van te voren niet af om te komen, zij treffen elkaar gewoon, er gaat iemand zitten aan de 'stamtafel', en de rest komt vanzelf wel aanwaaien.
 
Als ik er nu zo over nadenk, aan mijn naasten, mijn huisje, mijn werk, mijn omgeving, en mijn leven heb ik het heel goed. Natuurlijk zijn er dingen die ik te wensen en te dromen heb.... Maar eigenlijk heb ik het enorm getroffen.

No comments: