Tuesday, September 10, 2013

Roze Ouderen


Gisteren in het eerste uur van de les op school begon de docent met het 'Gerontologie Momentje', een momentje om iets over ouderen, ouderenzorg, een ervaring, of gewoon iets leuks om te delen met de rest van de groep. Een van mijn klasgenoten vertelde over een documentaire over 'roze ouderen', homoseksuele ouderen. We deelden even kort ervaringen uit over bewoners in verzorgingshuizen die voor hun seksuele geaardheid zijn uitgekomen. Ik kan mij maar één keer herinneren dat ik dat heb meegemaakt.

In het huis waar ik werk was zo'n 'roze oudere'. Deze zachtaardige man, met zijn zenuwen, had een vriend. Altijd bang voor wat de omgeving van hem vond, en hij vond het moeilijk om aan zijn geaardheid toe te geven, hoe blij hij ook was met de liefde van zijn leven; zijn vriend.

Ook niet geheel onterecht dat hij moeite had met zijn geaardheid, want tegenwoordig is het helemaal niet meer vreemd om samen te zijn met iemand van je eigen geslacht, maar vroeger was dit wel anders. Deze mensen mochten er niet voor uit komen, het was niet goed, het was een ziekte. Je hoort iemand van je eigen geslacht niet aantrekkelijk of leuk te vinden, en er al helemaal niet verliefd op worden! Als je toegaf dat je dat wel deed, dan kreeg je therapie, want je had een psychische ziekte. Het hoort niet. Het mag niet.

Gelukkig is dat nu wel anders. Maar hoeveel ouderen zijn er die er voor uit komen? Hoe veel mensen van oudere leeftijd of bewoners in het verzorgingshuis ken je die wel openlijk durven toe te geven dat ze homoseksueel zijn? Weinig, of niet?

Vanmorgen zette ik gelijk mijn laptop aan om uitzending gemist te kijken. Deze documentaire moest ik wel zien! Een prachtige en respectvolle, maar ook stoere, documentaire over een groep ouderen die wél uit de kast zijn gekomen, en hun ervaring uit het verleden waar zij tegen aan liepen, een ook over hun ervaringen en leven zoals die nu is.

Dit onderwerp vraagt aandacht!! Hoe kunnen we omgaan met zorg voor deze mensen, zodat zij gerespecteerd en gewaardeerd in een huis met leeftijdsgenoten kunnen wonen die het ook kunnen accepteren. Deze groep ouderen die onzichtbaar is in de samenleving en in de zorg, hoe maken we ze zichtbaar?

Dit is de link naar de documentaire 'Roze Ouderen':

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1364867


Ps: Er is ook een roze 50+ groep, klik hier voor de site.
Ps deel 2: Vilans geeft trainingen voor de zorg hierin, klik hier!

No comments: