Wednesday, March 20, 2013

(Her)Gebruiken

Een van de mooiste dingen van werken in de zorg is dat je de kans krijgt om iemand te leren kennen. Dat bewoners je de ruimte geven deel uit te laten maken van hun gebruiken. Want ieder mens heeft zijn eigen gewoontes, die creëren veiligheid en ritme. Overdag bestaat dit vaak uit het ontbijtje, van melk met cruesli tot een droge beschuit in de thee gedoopt, elke dag een douche of een dagcreme na het wassen. Een klein dutje na het eten of elke dag de brievenbus leeghalen na de maaltijd in het restaurant.

's Middags is er altijd een bewoonster die om 16.30 haar boterham eet. Iedere dag weer. Maar als je om 19.30 nog even binnen loopt zit ze altijd nog een keer een boterham te eten. In mijn begintijd vond ik dat vreemd maar geen reden tot verbazing, tot ik haar er een keer naar vroeg. "Ik eet altijd twee keer. Eén keer voor en één keer na het melken".... Melken? Ja, een gewoonte van vroeger, voor het melken op de boerderij even een boterham eten en zodra het werk klaar was at je de rest. En na al die jaren is deze gewoonte gebleven. Melken hoeft dan wel niet meer, maar die boterham is nog steeds op dezelfde tijd gebleven. 

En bij het naar bed gaan kom je van alles tegen. Staat het klokje wel op de goede plek? Liggen alle kussens goed? Gordijnen open? Gordijnen dicht? Sokken aan of uit? Glaasje water bij het bed? Een lampje aan laten of alles uit? Deur van de badkamer open? Extra plaid over de voeten? Kusje op de wang?

Iedereen neemt zijn eigen dingen mee zoals gewend. 

Als ik later op leeftijd ben en ik ben afhankelijk van zorg van anderen dan wil ik graag alvast het volgende laten weten: Ik hou niet van vroeg opstaan, voor 9.00 liever niet gewekt worden. Ik wil graag dat je drie keer aan belt voor je binnen komt. Het eerste wat ik doe als ik uit bed kom is een kop koffie drinken. Ik sta op en ga slapen met muziek aan, afhankelijk van mijn stemming de keuze. Ik hou niet van klagers, dus als je wat te zeuren hebt blijf maar buiten staan. Ik ga niet achter de geraniums zitten dus die hoef je ook niet voor mijn verjaardag mee te nemen. Chrysanten idem. In huis loop ik de hele dag op mijn belachelijke sloffen. Dus later ook. En ik wil graag iedere week verse bloemen op tafel. Ik lust geen boter op brood en ik ontbijt met roeryoghurt en voor het slapen gaan drink ik een glas water.

Genoteerd? Mooi. Dan zie ik je over een jaar of 60 wel. Want ik hoop dat je mijn gebruiken net zo belangrijk vind, als dat ik die van anderen vind. 

No comments: