Monday, August 19, 2013

Mooi-Monologen

cool stuff  37 | via Tumblr


Ik hou van mooi. En ik hou van mooi-monologen. Als vaste lezer van het blad Flow ben ik mij hier heel erg bewust van geworden, want sinds er een mooi-monoloog van Hanneke Groenteman in stond was ik verkocht. Haar beschrijving van wat zij mooi vind, haar monoloog over al het moois, en over hoe ze niet zo veel moois aan haarzelf vind, hoe zij van al het moois een prachtig collumn heeft geschreven met al het moois er in vermeld zonder dat het bedrukt wordt door een kritische tegengestelde mening zoals ze zelf zegt. En terwijl ik het lees merk ik op dat ik heel veel hetzelfde mooi vind, en een paar dingen helemaal niet. Maar dat weet Hanneke Groenteman toch niet als ik dat tegen de Flow aan zit te roepen.

Waar ik bijna net zo gevoelig voor ben zijn dingen die fijn zijn. Zoals het boek van Claudia de Breij met deze zelfde titel. "Dingen die fijn zijn", zoals je bloemen op een vaas zetten zonder ze schuin af te snijden en dat ze dan tóch twee weken blijven staan. En ik weet dat er op dit moment meer mensen, net als ik, al heftig knikkend naar hun beeldscherm zitten te kijken omdat ze zich er in herkennen.

Het benoemen van het positieve. Benoemen wat je mooi vind, benoemen wat je fijn vind. Het is heerlijk om je dit te bedenken op een regenachtige, saaie, druilerige dag, of op een mooie zonnige dag, eigenlijk maakt het niet uit wat voor dag het is, het is altijd prettig om eens stil te staan bij deze mooie dingen. Want daardoor ben je onbewust bezig een flink portie positivisme aan jezelf te geven waardoor je een ontzettend blij hoofd krijgt.

En nu ik aan deze blog begonnen ben vind ik eigenlijk dat ik ook een lijstje van al het moois aan jullie schuldig ben. Zoals de pianomuziek uit de film 'Amélie' met op de eerst plaats La valse d'Amélie, de mooie afbeeldingen op de website van We Heart It, het boek van John Williams 'Stoner', het krijgen van een fijn comliment, een prachtige sunsetter aan het einde van de dag, het zien van de liefde en geborgenheid tussen mensen, bloeiende bloemen in het wild, bloeiende bloemen in de tuin, bloeiende bloemen in huis, bloeiende bloemen in het algemeen. Een prachtig diner, de wind die door je haren strijkt, de film Amour, vrienden die laten weten dat ze aan je denken, de glimlach van ieder willekeurig persoon, zorgen voor anderen, wakker worden door de zon die door je ramen schijnt, een stel perfect-bij-elkaar-passende kleren, Fauré's Requiem, oude gezinsfoto's, poëzie van Bernard ter Haar, Plint gedichten.

Untitled
 
Door al het moois is mijn hoofd weer mooi in de plooi gevallen en weet ik mooi weer wat ik ga doen. Mooi he?

No comments: