Tuesday, August 27, 2013

No Hurry, No Worry

"Uiteindelijk komt altijd alles goed"

Eén van de uitspraken die ik zelf vaak, erg vaak, heb gedaan. Ik maak mijzelf niet zo snel druk, en ik heb al helemaal nooit haast. Ik kom dan ook met enig regelmaat te laat. Bij deze excuses voor een ieder die ik wel eens heb laten wachten. Wachten is gewoon een ondergewaardeerde vorm van vrije tijd. Dus eigenlijk mag je dankbaar zijn voor dat kleine beetje extra vrije tijd dat ik je gegeven heb.

Enfin. Gisteren zat ik voor het eerst in lange tijd weer op school en de docent zei als één van de eerste dingen. "Uiteindelijk komt altijd alles goed". Zij stak daarbij een verhaal af over dat het bewezen is dat alle problemen zich vaak uiteindelijk vanzelf wel oplossen, als je ze een weekje de tijd geeft. En ik bedacht mij dat dat zo waar is. Heb je ooit een probleem gehad dat niet op te lossen was? Vaak dienen problemen zich aan, en schiet je enorm in de stress. Maar als je even wacht, een nachtje over slaapt, lijkt het al wat minder erg, dan komt het weekend, laat je het even liggen en na het weekend heeft de oplossing zichzelf vaak al aangediend. Dat iemand in je omgeving zegt "O, hoeft al niet meer hoor, het is al klaar". En dat je er helemaal niets voor hebt hoeven doen.

Dan heb je nog die e-mails in je inbox met zo'n schreeuwerig uitroepteken waarin iemand op de zéér korte termijn een beroep op je wil doen. Die mails moet je nooit gelijk openen! Als je een paar uur wacht, en dan reageert, komt vaak het bericht terug dat het al is opgelost. En ook daar heb je dan niets voor hoeven doen. En waarom zo'n uitroepteken? Wie denken zij wel niet dat ze zijn door een beroep te doen op jouw urgentie? Helemaal niemand dus. Gewoon even een beetje tijd geven en dan komt vanzelf alles goed. Laat een ander je nooit haast of een probleem aanjagen.

Dus voor alle problemen; Geef het een beetje tijd en geduld, en het lost vanzelf wel op. En als er een keer écht een probleem is die niet valt op te lossen; Vind dan een manier om er mee om te gaan, om er mee te leren leven. Dat is helemaal niet erg, en vaak valt het ook dan alsnog wel mee. Naast het ont-moeten, nu dan ook maar ont-zorgen.


No comments: