Friday, December 27, 2013

Wat je geeft

Het is het einde van het jaar en dat is altijd een heel geschikt moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. En ik ga hier niet een hele reflectie houden van heel 2013, maar waar ik dit jaar wel ben achter gekomen, is dat het toch echt waar is: 'Wat je geeft, krijg je terug'.

Als je 's morgens met veel zin naar je werk gaat, en je bedenkt al van te voren "Ik ga er een geweldige dag van maken", dan straal je dat uit, en dan zal het ook een geweldige dag worden! Als je bewoners met liefde en respect behandelt en je gaat gelijkwaardig met ze om, dan krijg je dat ook terug. Als jij een goed humeur hebt, bezorg je veel mensen om je heen ook een heel goed humeur. Maak contact, want in het contact met anderen geef je veel aandacht en die zul je ook terug krijgen. Als je veel energie steekt in het zorgen voor anderen gaan zij ook voor jou zorgen en als je zelf kansen creeërt en je medewerking geeft in een organisatie zullen zij ook met jou meewerken. Aandacht geven is aandacht krijgen.

Het afgelopen jaar heb ik hard gewerkt. Ja, het is arrogant, en ja ik weet dat ik er zelf voor kies, maar ik heb enorm mijn best gedaan. Hard gewerkt in de EVV cursus, het geleerde terug brengen naar de praktijk. Verder kijken dan de organisatie waar ik voor werk, bezoekjes afleggen, mensen vragen, en verdiepen in alle lagen van zorg en beleid. Daarnaast de ondernemingsraad blijven doen, voorzichtig eens Windesheim bezoeken, meedoen met een nieuwjaarsproject (niet echt werk, maar toch) en de cursus gastvrijheid. 

In september mocht ik starten met de opleiding Toegepaste Gerontologie, ik mocht een lezing over eenzaamheid geven op het Kom Erbij festival waaruit heel veel nieuwe dingen zijn ontstaan, ik heb héél veel nieuwe dingen geleerd, daarnaast doe ik nog steeds met heel veel liefde en plezier mijn werk, heb ik dankzij het nieuwjaarsproject en werk lieve nieuwe vriendinnen die mij heel veel hebben gegeven, meer dan 11.000 bezoekers op mijn blog, kwam ik op Omdenken in de Zorg, mag ik volgend jaar NL Doet en Ontmoet met collega's organiseren en liggen er nog veel meer mooie dingen op de stapel!

Ik weet het zeker. Wat je geeft krijg je echt terug. Als je weet wat je wilt, en je gaat er voor, kun je veel bereiken. Ik ben dankbaar voor iedereen die vertrouwen in mij heeft gehad, en dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen en laat ik niet vergeten al die mooie mensen die ik het afgelopen jaar heb leren kennen! 2013 was een top jaar! En 2014 gaat dat ook zeker worden! En dat ik daarvoor moet blijven werken is zeker, maar ik weet wat ik wil en waar ik het voor doe, want wat je geeft komt altijd bij je terug. 

Mijn kernwaarden voor het nieuwe jaar: Kracht, Perspectief, Energie en Focus!


Ik wens iedereen bij deze een fantastisch 2014! Jullie verdienen het! 

No comments: