Sunday, March 2, 2014

Eenzaamheid, een marteling voor geest en welzijn

Elke dag klachten, elke dag pijn, elke dag een nieuwe strijd. Vanaf het moment dat je 's morgens binnen komt heeft ze een spraakwaterval aan klachten, pijn, haar man loopt in de weg of doet niet wat ze vraagt, ze ziet haar leven duidelijk niet meer zitten. Lange tijd kan ik er maar niet achter komen wat nou eigenlijk het probleem is, tot voor kort. We zitten zoals gebruikelijk op donderdagochtend met de bewoners van de afdeling koffie te drinken en ik zie haar even heel ontspannen genieten. Ze praat met de andere bewoners, ze lacht en lijkt haar hele situatie even vergeten te zijn. En op dat moment bedenk ik mij wat nou eigenlijk het probleem is; Deze vrouw is ontzettend eenzaam.

Ze kan geen aansluiting meer vinden met haar man, maar ze wil hem ook niet kwijt. Ze wenst meerdere malen per week een huisarts, terwijl alle onderzoeken uitwijzen dat er niets aan de hand is. Verdrietige en boze buien gaan over na een gesprekje, ze vind het moeilijk nieuwe contacten te maken, maar schreeuwt in stilte om aandacht.... deze vrouw wordt gemarteld door haar eigen geest en welzijn.

Wist je dat gevoelens van eenzaamheid nog gevaarlijker zijn dan het hebben van obesitas? Dan roken? En dat door eenzaamheid de kans op dementie met 60% toeneemt? En dat het je levensduur verkort?

De gevolgen van eenzaamheid onder ouderen, en eigenlijk bij iedereen, zijn enorm! Het wordt heel erg hard tijd voor actie, voor meer aandacht voor dit onderwerp, meer preventie, meer interventies. 30% van de zorg die je verleent in het verzorgings- of verpleeghuis is eenzaamheidsbestrijding. Dat drukt enorm op de kosten in de zorg en juist daarom is het zo belangrijk dat er NU wat aan gedaan gaat worden!

Maar op dit moment, voor deze vrouw, kies er voor om haar wat meer aandacht te geven, om uit te zoeken hoe ik haar eenzaamheid kan bestrijden, of het mij lukt om haar levensgeluk weer een klein beetje te vergroten. Alle kleine beetjes helpen. Ik geef de strijd niet op, ook al heb ik van alles geprobeerd om haar een gelukkiger mens te maken. Want de aanhouder wint, ik moet en zal iets vinden waardoor haar wereld weer een beetje vergroot wordt zodat haar klachten afnemen. Want dat is het waard. Zij is het waard.
 

No comments: